Znáte nejznámější české vynálezy?

Jenom málokdo by tušil, že mnoho věcí, které dnes využíváme, vznikly na našem území – tedy vymysleli je Čeští vědci. V tomto směru máme být skutečně na co hrdí, jelikož některé vynálezy jsou skutečně prospěšné pro celý svět. Pokud budeme konkrétní, určitě bychom měli začít mužem, který nese jméno Otto Wichterle. Ten se zabýval oblastí optiky a jeho první přístroje byly poměrně úsměvné, jelikož se musel spokojit třeba jenom se stavebnicí Merkur, jelikož nic lepšího k dispozici neměl. Přesto se mu podařilo vyrobit přístroj na výrobu kontaktních čoček a tak logicky vynalezl i kontaktní čočky jako takové. Právě ty se dnes stávají naprostou samozřejmostí lidé po celém světě, a to konkrétně těch, kteří mají poruchu zraku.

Projeďte se autem, nebo tramvají

Vliv českých vynálezů byl patrný i v oblasti dopravy. Jedním z nejvýznamnějších dopravních prostředků, který se také využívá po celém světě, je určitě tramvaj. Tedy abychom byli konkrétní, task tramvaj elektrická. Ta byla poprvé představena v roce 1881 v Paříži a od té doby byla velmi žádaným artiklem mnoha nejenom evropských měst. Člověkem, který se o její konstrukci zasloužil, nebyl nikdo jiný, než vynálezce František Křižík. Ostatně tramvaj určitě nebyla jeho prvním dokonalým vynálezem, jelikož již před deseti lety to byla unikátní oblouková lampa, která se však vzhledem k přechodu na střídavý proud nemohla prosadit.

U dopravních prostředků ale ještě zůstaňme, jelikož nutné je říci, kdo se zasloužil o konstrukci prvního předchůdce současných automobilů. Byl to Leopold Sviták, který první vůz v Rakousku-Uhersku zkonstruoval v letech 1897 – 1898. Díky tomu je jeho auto nejstarším automobilem na světě. A rozhodně je třeba říci, že automobilem kvalitním a pojízdným, jelikož samotný konstruktér v něm překonal trasu přes 300 kilometrů, a to za zhruba 14 hodin. Bohužel jeho vášeň ukončila nehoda, kdy zemřel jeho spolujezdec a on sám přišel o nohu.

Vyrážíme na vodu

Auto a tramvaj nejsou jedinými dopravními prostředky, jelikož s českým vynálezem souvisí také doprava lodní. Konkrétně jde tedy o lodní šroub Josefa Františka Ressela. Ten hledal alternativu ke klasickým vodním kolesům a tak v roce 1829 testoval v rámci parní lodi právě svůj prototyp, a to lodní šroub. Zajímavé je na celé příhodě že, že mu byla činnost pro nebezpečnost zakázána a tak je často za vynálezce považován anglický rodák Francis, který s ním však přišel až o 10 let později. Na základě mnoha debat však v roce 1866 došlo k tomu, že právoplatným vynálezcem byl a je skutečně Ressel.

Podobné problémy měl ale třeba i Prokop Diviš se svým bleskosvodem. Ted sice vynalezl již roce 1754, ale jelikož místní jeho konstrukci strhli bez možnosti vyzkoušení, začal být nápad přisuzován Benjaminu Franklinovi, a to o 6 let později.  Bohužel, v tomto směru je za vynálezce považován stále americký rodák, i když Diviš v tomto směru určitě byl prvním, který danou funkční konstrukci vytvořil, pouze nevyzkoušel.