Znáte nejtěžší stavební stroje na světě?

Slíbil jsem, že se na stránkách svého blogu budu jasně věnovat tomu, co je zajímavé, neobvyklé a co vytváří údiv. A to, co zaujalo mě, jsou jistě velké stavební stroje – tedy takové, které patří mezi ty největší a nejtěžší na světě. A pokud vás tato oblast také zajímá, pojďme si je společně představit. A to samozřejmě spolu s jejich parametry, jelikož ty jsou opravdu něčím unikátním, z čehož budete rozhodně uneseni.

Dominuje značka Caterpillar

Pokud je značka, která tomuto odvětví přímo dominuje, potom je to zcela určitě CAT. V tomto směru můžeme zmínit třeba model Caterpillar 797F, který byl poprvé představen v roce 2008. Jeho nosnost je více než 360 tun nákladu a je využíván hlavně v oblasti různých dolů. Zajímavá jsou jistě třeba jeho kola, kdy každá pneumatika váží více než 5 kilogramů a upevněna je přesně 47 maticemi. To ale určitě není to jediné zajímavé, jelikož pneumatik je celkem 6. Pohon poté zajišťuje kombinace naftového a elektrického motoru, jehož součástí je i sedmistupňová převodovka.

Unikátním strojem je u vůz Bucyrus MT6300AC

Druhým doslova dominantním pracovním strojem je dvounápravový Bucyrus MT6300AC. Jedná se automobil, který byl vytvořen v rámci požadavků důlní společnost Terex, které samozřejmě pomáhá s odvozem nezbytného materiálu. I zde je možné čekat řadu podobných věcí, jako u výše zmíněného modelu pracovního stroje. Konkrétně je to třeba kombinace nafty a elektřiny v rámci pohonu. Co je také zajímavé, to je fakt, že ačkoliv se jedná o stroj skutečně velkých rozměrů, je schopný jet poměrně vysokou rychlostí, konkrétně potom 64 kilometrů v hodině.

I zde hraje hlavní roli především velikost korby a s ní související nosnost v řádech několika stovek tun. Té je dosaženo také pneumatikami o rozměru63 palců, kterých najdeme na daném pracovním stroji celkem 6.

Jedním z nejstarších je Liebherr T284

Pokud se ohlédneme hlavně do minulosti, můžeme spatřit také jeden z unikátních strojů, kterým je rozhodně model Liebherr T284. Ten byl poprvé představen již v roce 2004. Jeho unikátnost ale vedla k tomu, že je neustále vylepšovaný a tak samozřejmě vznikají novější a novější verze, které odpovídají jak podmínkám provozu, tak samozřejmě odpovídají i požadavkům současných zákazníků. Jeho nosnost je více než 350 tun a i on se používá hlavně k přepravě materiálu především v oblasti těžby, hlavně tedy v oblasti povrchových dolů. Vsazeno je také na osvědčenou kombinaci naftového a elektrického motoru, který se stará hlavně o plynulý a pozvolný rozjezd a následně začne pracovat klasický naftový motor, který dokáže uvést vozidlo do provozu a to i do rychlosti několika desítek kilometrů v hodině.

To, co mají všechny stroje společné je samozřejmě i jejich vysoká cena. Přesto se firmám vyplatí je pořídit, a to z toho důvodu, že dlouhodobě dokážou velmi dobře snižovat náklady spojené právě s přepravou materiálu a využitím dalších lidí, nebo jiných strojů.