Znáte nejznámější technické divy světa?

Znáte nejznámější technické divy světa?

Technika v současné době stále překonává hranice možného i nemožného. Konkrétně to znamená, že jsou možnosti, které se neustále vyvíjejí s cílem usnadnit náš život, nebo ho také jinak zkvalitnit. A spolu s tím souvisí to, že některé technologické výrobky lze považovat za novodobé divy světa. A jelikož řada z nich okouzlila i mě, rozhodl jsem se přinést vám několik informací o těch nejzajímavějších, které rozhodně stojí za to zmínit.

Jdeme na dopravní prostředky

Tím prvním, který je skutečným unikátem, je určitě rychlovlak. Ačkoliv u nás se konstruktéři vlaků a tratí chlubí, že jejich vlaky mohou jezdit i 150 kilometrů v hodině, stále je to poměrně mála. V daném směru jsou nejdále Japonci a jejich rychlovlaky. Ty mají běžnou cestovní rychlost okolo 300 kilometrů v hodině a tak jsou pohodlnou možností cestování mezi jednotlivými městy. Dodat musím to, že ona rychlost je klasická cestovní a v testovacích podmínkách samozřejmě není problém to, aby vlak jel ještě o něco výrazně rychleji.

Zůstanu-li dále u dopravních prostředků, je třeba zmínit také Airbus A380, který je v současnosti považován za největší letadlo určené pro přepravu pasažérů. Je rozměry jsou skutečně unikátní a tak dokáže bez problémů pojmout třeba i 855 cestujících, a to v závislosti na konkrétním vnitřním uspořádání sedadel. Rozpětí tohoto letadla je téměř 80 metrů a o pohon se starají čtyři velmi výkonné dvouproudové motory. Pokud v oblasti letecké dopravy zůstaneme, je třeba zmínit i stroj Antonov 225 Mrija, který je považován za největší letadlo určené k přepravě nákladů, nikoliv cestujících.

Unikátní stavby našeho světa

Dopravní prostředky ale rozhodně nejsou jedinými unikátními dopravními prostředky v našem světě. Stejně tak to jsou i různé stavby. Jednou z nich je unikátní most v oblacích, který najdeme ve Francii, nedaleko města Millau. Ten se pyšní třeba tím, že jeho pilíře patří k těm nejvyšším na světě a samotná jízda po tomto mostě může znamenat to, že se projíždíte doslova nad mraky. Podobně úchvatným mostem ale může být třeba ten, který najdeme v Korintském zálivu. Ten odděluje ostrov Peloponés a řeckou pevninu. Zajímavé na něm je určitě to, že dokáže odolat mohutnému zemětřesení, a to až o síle více než 7 stupňů Richterovy stupnice.

Neméně zajímavé ale může být i něco tak obyčejného, jako je hotel. Ten unikátní, a to s názvem Burdž al-Arab najdeme v Dubaji. Jedná se o stavbu vysokou 320 metrů, která byla konstruována tak, aby odolala větru, vlnám, ale třeba také zemětřesení. Zajímavé je také to, že pod hotelem je velmi nestabilní podloží a tak k jeho konstrukci musely být použity výrazné pylony, dlouhé přes 40 metrů. Samozřejmě ubytovat se v tomto hotelu dnes není žádný problém, jelikož je otevřen všem turistům. Na co ale musíte dát pozor, to je poměrně vysoká cena, za kterou však dostanete unikátní zážitek, ale také nemalou porci opravdového luxusu.

Znáte nejtěžší stavební stroje na světě?

Znáte nejtěžší stavební stroje na světě?

Slíbil jsem, že se na stránkách svého blogu budu jasně věnovat tomu, co je zajímavé, neobvyklé a co vytváří údiv. A to, co zaujalo mě, jsou jistě velké stavební stroje – tedy takové, které patří mezi ty největší a nejtěžší na světě. A pokud vás tato oblast také zajímá, pojďme si je společně představit. A to samozřejmě spolu s jejich parametry, jelikož ty jsou opravdu něčím unikátním, z čehož budete rozhodně uneseni.

Dominuje značka Caterpillar

Pokud je značka, která tomuto odvětví přímo dominuje, potom je to zcela určitě CAT. V tomto směru můžeme zmínit třeba model Caterpillar 797F, který byl poprvé představen v roce 2008. Jeho nosnost je více než 360 tun nákladu a je využíván hlavně v oblasti různých dolů. Zajímavá jsou jistě třeba jeho kola, kdy každá pneumatika váží více než 5 kilogramů a upevněna je přesně 47 maticemi. To ale určitě není to jediné zajímavé, jelikož pneumatik je celkem 6. Pohon poté zajišťuje kombinace naftového a elektrického motoru, jehož součástí je i sedmistupňová převodovka.

Unikátním strojem je u vůz Bucyrus MT6300AC

Druhým doslova dominantním pracovním strojem je dvounápravový Bucyrus MT6300AC. Jedná se automobil, který byl vytvořen v rámci požadavků důlní společnost Terex, které samozřejmě pomáhá s odvozem nezbytného materiálu. I zde je možné čekat řadu podobných věcí, jako u výše zmíněného modelu pracovního stroje. Konkrétně je to třeba kombinace nafty a elektřiny v rámci pohonu. Co je také zajímavé, to je fakt, že ačkoliv se jedná o stroj skutečně velkých rozměrů, je schopný jet poměrně vysokou rychlostí, konkrétně potom 64 kilometrů v hodině.

I zde hraje hlavní roli především velikost korby a s ní související nosnost v řádech několika stovek tun. Té je dosaženo také pneumatikami o rozměru63 palců, kterých najdeme na daném pracovním stroji celkem 6.

Jedním z nejstarších je Liebherr T284

Pokud se ohlédneme hlavně do minulosti, můžeme spatřit také jeden z unikátních strojů, kterým je rozhodně model Liebherr T284. Ten byl poprvé představen již v roce 2004. Jeho unikátnost ale vedla k tomu, že je neustále vylepšovaný a tak samozřejmě vznikají novější a novější verze, které odpovídají jak podmínkám provozu, tak samozřejmě odpovídají i požadavkům současných zákazníků. Jeho nosnost je více než 350 tun a i on se používá hlavně k přepravě materiálu především v oblasti těžby, hlavně tedy v oblasti povrchových dolů. Vsazeno je také na osvědčenou kombinaci naftového a elektrického motoru, který se stará hlavně o plynulý a pozvolný rozjezd a následně začne pracovat klasický naftový motor, který dokáže uvést vozidlo do provozu a to i do rychlosti několika desítek kilometrů v hodině.

To, co mají všechny stroje společné je samozřejmě i jejich vysoká cena. Přesto se firmám vyplatí je pořídit, a to z toho důvodu, že dlouhodobě dokážou velmi dobře snižovat náklady spojené právě s přepravou materiálu a využitím dalších lidí, nebo jiných strojů.